Bij het starten van je eigen bedrijf moet er op een gegeven moment een huisstijl ontwikkeld worden. De huisstijl is een belangrijk onderdeel van het bedrijf. Vaak komen nieuwe klanten eerst in aanraking met een visitekaart, website, poster of andere communicatie uitingen. Het is dus belangrijk dat je een bijpassende huisstijl hebt. Of je dit nou zelf doet of door een reclamebureau laat doen, is de keuze, die je zelf mag maken. Zelf ontwerpen lijkt vaak goedkoper, maar een goede huisstijl is niet zo snel gedaan. Vaak kosten de werkuren die je er zelf mee bezig bent meer dan het inhuren van een ontwerper. Met deze tips maak je gelijk een goede start, want een goed begin is het halve werk. Ben je geïnteresseerd om dit zelf te doen? Dan is deze blog geschikt voor jou.
Wat is jouw identiteit?
Aan het begin van de rit is het belangrijk om duidelijk op papier te hebben wat jij als bedrijf wil uitstralen. Ook is het belangrijk dat er gekeken wordt naar de doelgroep. Hoe kijkt jouw doelgroep naar jouw bedrijf? Ben jij bijvoorbeeld een advocatenbureau? Werk dan niet met felle kleuren of met gekke lettertypen. De consument ziet jou zo als een serieuze onderneming. Denk hier dus goed over na.
Huisstijl en logo
De huisstijl is een herkenningspunt van de desbetreffende klanten. Zorg er dus voor dat de visitekaarten, het logo, de website en verdere communicatie uitingen op elkaar lijken. Gebruik dus geen andere kleuren dan bijvoorbeeld het logo.
Een logo is te verdelen in twee verschillende soorten:
Beeldmerk: De naam zegt het eigenlijk al wel. Het logo bestaat uit een beeld. Voor een nieuwe onderneming zou ik dit niet snel aanraden, omdat de consument voor het eerst in aanraking komt met jouw beeldlogo en nog geen associatie kan leggen met jouw bedrijf. Er is immers geen naam van jouw bedrijf aanwezig. Een goed voorbeeld van grote bedrijven die hier gebruik van maken zijn “Apple” en “Mc Donalds”. Zodra je het appeltje ziet, weet je direct dat het om Apple gaat.
Woordlogo: Jouw bedrijfsnaam wordt volledig geschreven in het logo. Kijk bijvoorbeeld naar het logo van Coca Cola. Zij hebben een specifiek lettertype laten ontwerpen voor hun woordlogo.
Ook is het mogelijk om deze twee verschillende soorten te combineren. Zo laat je de consument wennen aan jouw beeldmerk en zij kunnen gelijk de associatie leggen met het bedrijf, omdat je ook gebruik maakt van een woordlogo. Wil je weten hoe je een logo ontwerpt? Klik dan hier.
Evalueren
Het is belangrijk om het gemaakte ontwerp voor te stellen aan bijvoorbeeld familie of collega’s. Aangezien zij jouw bedrijf vast goed kennen. Snappen zij ook de gemaakte huisstijl en wordt de boodschap overgebracht? Dat is immers ook wat jij wilt van de klanten.